Algemeen


(1) Hoe moet ik inloggen op het SDB Leerplatform? 

Als je het SDB Leerplatform wilt gaan gebruiken heb je via je werkgever inloggegevens ontvangen.  Typ de URL van het SDB Leerplatform van jouw werkgever in je webbrowser, bijvoorbeeld orgsanisatieX.sdbleerplatform.nl. Zorg dat het juiste domein is geselecteerd om vervolgens je gebruikersnaam (dit is vaak je personeelsnummer of e-mailadres) in te voeren met het bijhorende wachtwoord dat je hebt ontvangen. Klik op de button inloggen. 

Voor meer instructies over het inloggen op het SDB Leerplatform Klik hier


(2) Ik kan niet inloggen op het SDB Leerplatform wat nu? 

Als je niet kunt inloggen op het SDB Leerplatform, kan dit verschillende oorzaken hebben. Hieronder de meest voorkomende oorzaken met oplossing:


  • Incorrecte gebruikersnaam ingevuld
    Controleer (met hulp van de beheerder) of je de juiste gebruikersnaam hebt gebruikt. 
  • Incorrect wachtwoord ingevuld
    Controleer of je het juiste wachtwoord hebt gebruikt, maak eventueel gebruik van de 'wachtwoord vergeten?' optie of laat je wachtwoord resetten door de beheerder.
  • Er verschijnt er een foutmelding bij het inloggen
    Kijk dan naar de inhoud van de foutmelding om het inlogprobleem op te lossen. Probeer in een andere browser in te loggen. Wij raden aan om gebruik te maken van het SDB Leerplatform in Google Chrome of Microsoft Edge. Probeer op een ander apparaat in te loggen. Probeer thuis in te loggen, in plaats van je op je werk (of andersom). Wis cookies/cache en start de browser opnieuw op.

Mochten al deze opties niet helpen, laat je beheerder dan contact opnemen met ons. Wij helpen helpen je dan graag verder. Stuur een fullscreen schermafbeelding mee van je inlogscherm (dus met een zichtbare URL en datum/tijd). Dit helpt ons bij het achterhalen van de oorzaak van dit probleem.


(3) Bepaalde onderdelen werken niet correct in het SDB Leerplatform

Als je surft op het internet sla je gaandeweg cookies op. Een cookie is een klein bestand dat door een website op de computer, smartphone of tablet wordt geplaatst. Dit bestandje slaat informatie op. Er zijn ook functionele cookies die ervoor zorgen dat het gebruiksgemak van een website verbeterd., echter kunnen opgeslagen cookies ook het gebruiksgemak van SDB-producten in de weg staan. Cookies kunnen ervoor zorgen dat bepaalde functionaliteiten minder goed werken. Als je dit soort problemen ervaart is altijd het eerste advies om je webbrowsergegevens (cookies en gegevens) te verwijderen. Per webbrowser dien je  verschillende de stappen te doorlopen hoe je dit het beste kunt doen. 


In sommige gevallen kan het juist voor komen dat er géén cookies (webbrowsergegevens ) worden opgeslagen op je computer. Bij het openen van bijvoorbeeld een e-learning kun je onderstaande melding ontvangen. 


In de webbrowser waar je in werkt dienen de cookies (browserbestanden) ingeschakeld te zijn om de onderdelen te laten werken. Per webbrowser kun je via verschillende de stappen doorlopen hoe je dit het beste kunt doen. 


Voor meer instructies hoe je de webbrowsersgegevens (cookies) kan verwijderen of juist activeren Klik hier



Beheerder


(1) Hoe kan ik een gebruiker deactiveren? 

Als een gebruiker uit dienst gaat of geen toegang meer mag hebben tot het SDB Leerplatform, kun je deze gebruiker deactiveren. Via Beheer > Gebruikersbeheer kun je de betreffende gebruiker opzoeken. Via het tabblad Profiel kun je rechtsonder via het Pennetje icoon >Wijzig account het account deactiveren.



(2) Hoe kan ik een opleiding toewijzen aan een medewerker, afdeling of functie ?

Als beheerder kun je opleidingen, e-learnings of klassikale opleidingen toewijzen aan individuele medewerkers, afdelingen/functies. Het toewijzen is mogelijk op verschillende plekken in het SDB leerplatform uitvoeren, namelijk:


  • via de catalogus
  • via afdelingsbeheer
  • via gebruikersbeheer


Voor meer instructies hoe je opleidingen kan toewijzen per onderdeel Klik hier