Problemen SDB Leerplatform door webbrowser


Let op: probeer bij problemen om eerst de webbrowsergegevens / cookies te verwijderen. Klik hier voor meer informatie. Indien het betreffende artikel geen oplossing biedt leest dan onderstaande instructies. 


Sommige problemen die zich op het SDB Leerplatform voordoen, worden veroorzaakt door (verborgen) instellingen van de webbrowser. Als er nieuwe updates vanuit de webbrowser worden uitgerold kunnen deze instellingen ongemerkt wijzigen.


Gelukkig zijn veel instellingen zelf aan te passen (door de eigenaar van de computer of beheerder van de organisatie), maar het komt voor dat instellingen die zijn toegevoegd in een update van de webbrowser nog niet door de gebruiker zelf aangepast kunnen worden. Vaak wordt dit in een toekomstige update van de webbrowser wel mogelijk maar in de tussentijd kan dit zorgen dat bepaalde functionaliteiten van het SDB Leerplatform niet (goed) werken. Helaas hebben wij hier als ontwikkelaars van het SDB Leerplatform geen invloed op. 


In deze specifieke gevallen zal het verwijderen van webbrowsergegevens / cookies niet werken en is de enige optie om de gehele webbrowser opnieuw in te stellen. 

Met die stap worden de instellingen van de webbrowser opnieuw ingesteld, maar persoonlijke voorkeuren (zoals bijvoorbeeld geïnstalleerde plug-ins) worden uitgeschakeld of verwijderd. Favorieten en opgeslagen wachtwoorden blijven behouden. 



Webbrowser opnieuw instellen / resetten via de computer


Google Chrome

  1. Klik op de 3 puntjes rechtsboven 
  2. Klik op 'Instellingen' 
  3. Klik in het linker menu op 'Instellingen resetten' 
  4. Klik op de knop 'Instellingen terugzetten naar de oorspronkelijke standaardwaarden'
  5. Klik in het venster op 'Instellingen resetten'
  6. Start de webbrowser opnieuw op en log opnieuw in


Klik hier het artikel van Google Chrome voor meer instructies. 



Microsoft Edge

  1. Klik op de 3 puntjes rechtsboven
  2. Klik op 'Instellingen'
  3. Klik in het linker menu op 'Instellingen opnieuw instellen' 
  4. Klik op de knop 'Instellingen terugzetten op de standaardwaarden'
  5. Klik in het venster op 'Opnieuw instellen'
  6. Start de webbrowser opnieuw op en log opnieuw in


Klik hier het artikel van Microsoft Edge voor meer instructies. 


FireFox 

  1. Klik op de 3 streepjes rechtsboven 
  2. Klik op 'Help'
  3. Klik op 'Meer probleemoplossingsinformatie'
  4. Klik op 'FireFox opfrissen...'
  5. Klik in het venster op 'FireFox opfrissen' 
  6. Start de webbrowser opnieuw op en log opnieuw in


Klik hier het artikel van FireFox voor meer instructies. 


Safari

In Safari is het niet mogelijk om de webbrowser eenvoudig opnieuw in te stellen.